De Flair

Afgelopen woensdag (18-3-2020) is de nieuwe Flair gepubliceerd.

Ik heb meegewerkt aan een artikel over misbruik binnen de Jehovah’s Getuigen gemeenschap.
Uiteraard besef ik mij heel goed dat dit een pijnlijk en moeilijk onderwerp is.
Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn moeder en andere familieleden.
Sommige details die in het artikel staan heb ik niet eerder aan iemand verteld.
Het is al pijnlijk genoeg om te weten dat heeft plaats gevonden.

Ondanks dat ik eerst anoniem heb meegewerkt aan de Trouw artikelen over misbruik binnen de Organisatie, vond ik het erg spannend om nu publiekelijk mijn verhaal te doen.
Behalve dat het intern veel los maakt, wil je ook rekening houden met familieleden die net zo goed heel veel hebben meegemaakt. Er zijn heel veel slachtoffers binnen onze familie en ook meerdere daders. Of slachtoffers die tot dader zijn gemaakt. Vooral als je het aangeleerd krijgt om te misbruiken. Maar ik wil niet voor hun praten, dat is aan hun om wel of niet te openbaren.

Wel wil ik mijn zus en haar moeder erkenning geven, nadat zij jarenlang verborgen zijn gehouden voor ons en als paria zijn behandeld. Zij zijn overleden en kunnen niet meer voor zichzelf spreken.
Mijn nicht (de moeder van mijn zus die uit incest van mijn vader is ontstaan) is zelf al slachtoffer geweest en verhandeld als kind. Sommige gruwelijkheden zijn bijna niet voor te stellen en toch gebeurt het.
Het erge is dat de kinderen de schuld (die niet van hun is) moeten dragen, van degene die niet kunnen omgaan met de consequenties van hun eigen gedrag.
Er is geen enkele bescherming geweest. Wel enorm veel gevolgen die nog generaties lang doorgaan.
Vooral als er generaties aan incest plaats vindt. Helaas is er meer bescherming voor daders en hebben zij vele medestanders, terwijl de kinderen het zelf mogen uitzoeken.

Dat kinderen er alleen voor staan, het zwijgen wordt opgelegt en niet beschermd worden, vind je ook terug binnen gesloten geloofsgemeenschappen zoals bij de Jehovah's Getuigen.
Zij bieden structuren en bescherming die vooral daders beschermen.
Het is voor alle kinderen erg belangrijk dat er verandering komt en zij serieus worden genomen.

Je hoopt dat er veranderingen komen binnen de Organisatie van Jehovah’s Getuigen, zodat kinderen beter beschermd worden en adequate hulp krijgen.
Dat ook hulpverleners meer inzichten krijgen binnen gesloten gemeenschappen.
Op persoonlijk vlak hoop ik op een stukje eerherstel voor mijn moeder en familie.
Aangezien het ook gevolgen voor hun heeft.
In ons geval heeft het ook niet alleen te maken met Jehovah's Getuigen.

Zoals je in het artikel kan lezen, heeft mijn vader zich ook met andere zaken bezig gehouden voor hij één van Jehovah's Getuigen werd.
Naast het Spiritisme beoefende hij vroeger ook Winti rituelen en werd daarna een Rozenkruizer voor hij Jehovah's getuigen werd.
Doordat hij aan rituelen deed en een altaar had toen hij Rozenkruizer was en o.a. aan uittredingen deed, is er op dat vlak angst ontwikkeld bij familieleden en mogelijk zelfs daarbuiten.
Het is misbruik maken van een spirituele macht en angstig maken om macht te behouden. Dit kun je op verschillende manieren doen en daarbij kun je je eigen mix maken als je meerder geloven hebt en het ook verwerken in je misbruik.
*Al lijkt het erop door er met professionals in meer details erover te praten dat me vader eerder hypnose en NLP technieken erin heeft verwerkt met een magisch verhaaltje eromheen.

Los van het feit of iemand hier wel of niet in gelooft dat dit soort praktijken werken, wil dat niet zeggen dat er geen mensen zijn die er wel in geloven en dit beoefenen.
Het wil ook niet zeggen dat wanneer jij Atheist bent, dat er daarom geen christenen, moslims, boeddhisten of andere gelovigen bestaan.

Mijn moeder werd het niet in dank afgenomen dat zij ging scheiden binnen de Gemeente van Jehovah's Getuigen.
Het is wel opmerkelijk dat in onze situatie niemand aan wederhoor heeft gedaan toen mijn vader leugens over ons verkondigde en verbazingwekkend geen twee onafhankelijke getuigen nodig had.
Ons hele gezin werd eigenlijk niet gelooft, maar één man wel.
Zelfs wanneer er gevaar ontstaat door stalken/bedreiging en meerdere personen hierdoor gevaar lopen, werden wij niet beschermd en niet serieus genomen.

Mijn moeder werd bijvoorbeeld niet gecondoleerd tijdens de crematie van mijn vader, op een enkeling na, terwijl zij een Jehovah’s Getuige is.
Zij ontving geen hulp, maar er werden wel roddels over haar verspreid (waar trouwens ook uitsluiting op staat).
Typisch hoe er willekeurig wordt om gegaan met de regels.
Hoeveel kinderen heeft men in de steek gelaten door deze regels?
Terwijl je ze op andere momenten blijkbaar niet hoeft te hanteren.

De gevolgen van misbruik zijn verstrekkend.
Niet alleen voor mij en ons gezin zelf, maar ook voor de partners en de kinderen daarvan.
Zij verdienen net zo goed erkenning en ondersteuning.

Misbruik komt helaas overal voor, niet alleen binnen geloofsgemeenschappen.
Het kan overal gebeuren, maar het zou mooi zijn als we meer bescherming kunnen bieden.
In plaatst van regels te hanteren die het slachtoffers alleen maar moeilijker maakt.

Ik wil in het bijzonder Frances Peters heel erg hartelijk bedanken!
Voor de fijne en inzichtelijke gesprekken die wij hebben gehad!
Het heeft mij enorm veel geholpen, waardoor ik hier steeds beter mee om kon gaan.
Mocht je zelf uit een soortgelijke situatie komen en hulp zoeken.
Dan zou ik haar zeer zeker aanbevelen!
Ook als je uit een andere gesloten gemeenschap komt of uit andere dwingende groepen.



Ik plaats hieronder de foto’s van het artikel.
Mocht je na aanleiding hiervan je verhaal willen delen, kun je contact opnemen met de Flair.
Contact: flair@sanoma.com o.v.v. ‘misbruik’ of ga naar www.facebook.com/flaironline als je wilt meepraten over dit onderwerp.

 

 

Ik plaats hierbij ook de link naar het medisch artikel wat na aanleiding van de bloedkwestie omtrent mijn geboorte  toendertijd is geschreven. 

https://www.ntvg.nl/artikelen/wat-te-doen-voor-moeder-en-kind-geval-van-irregulaire-antistoffen-bij-de-zwangere-jehovahs/volledig?fbclid=IwAR0vtuqYcUv3E39nZmKtExEEuMYOuUMzwTwPGaH4FcJ2cv-ebBYqqB8xWTY

 

 

 

 







 

 

Er staan een paar kleine foutjes in het artikel, maar dat doet niets af aan de boodschap.